Menin keskiviikkona selvittämään ongelmia mobiililaajakaistan kanssa Elisa shopittiin Järvenpäässä. Minulle olisi riittänyt, kun olisivat myöntäneet että yhteys ei ole sopimuksen mukainen ja sopimus olisi purettu, vaikka n vuosi ennen määräikaisen sopimuksen päättymistä. Alkuun tarkistivat toiminnan siellä. No myönnetään että toimi, mutta eivät kokeilleet kykeneekö siirtämään tietoa luvatuilla nopeuksilla. Kun kerroin miten ilmenee, niin eräs valopää alkoi selittää ettei mobiilia ole tarkoitettu esim pankkiasioiden hoitoon. Kaveri jäi jankkaamaan sitä, eikä halunnut kuulla mistään muusta. Ei osannut vastata, mitä sillä sitten tehdään, jos sillä ei voi mennä nettiin.
Poistuin aika kiukkuisena liikkeestä ja soitin tekniseen tukeen. He kertoivat että mokkulaan on tullut päivitys, joka täytyy ajaa laitteeseen. Jankkasin aikani ja kyselin, millä sen ajaa koneelle, kun liikkeen sivut eivät jaksa avautua koneelle. Käskivät mennä koneelle, jossa on jokin toinen yhteys käytössä ja lataamaan sen sieltä. Heidän mielestän se riittää korjaamaan ongelmat. Kieltämättä kiukuttelin puhelimessa ja sain asiakaspalvelijan hermostumaan. Mutta kokeilin sitten päivityksen lataamista Elisan omalla tikulla, kun nyt työhön liittyvistä syistä mulla oli kannettava mukana. Latasin ohjelmaa 3 ja puoli tuntia, sain 29,6 MT:n tiedostosta ladattua 6,3 Mt ja sitten tikku meni aivan jumiin. Poistin asennuksen ja etsin kaikki hännät, mitä siitä oli jäänyt koneelle. Niitä löytyikin aika monta, kun olin joutunut asentamaan laitteen jo monesti saadakseni sen toimimaan eri käyttäjäprofiileihin jaetulla koneella. Uudelleen asennus, ei löytänyt Sim-korttia. Asensin sen toiselle koneelleni, jossa minulla on toisen palveluntuottajan laite. Ei löytänyt sekään. Uusi soitto tukeen. Väitti minulla olevan porttiasetukset siten, ettei sieltä pääse läpi. Kehotti opettelemaan laitteiden käyttöä. Ihme, että olen osannut käyttää ko mokkulaa jo kaksi vuotta, ja sitten kun se ei toimi samoilla asetuksilla kuin aiemmin, niin en enää osaa käyttää sitä. Todella nopea dementoituminen. Ja huom olin poistanut toisen yhteyden käytöstä asentaessani tätä koneelle. Estääkseni ristiriidan näiden välillä.
Olin tehnyt häiriöilmoituksen ongelmista ja saanut hassun vastauksen: Alueelta ei ole tullut muita ilmoituksia häiriöstä yhteyksissä. Ihme, kun ilmoitin nimenomaan että kyse on minun tikkuni ongelmasta, ei yhteyden laadusta alueella. No perjantaina sitten tuli ilmoitus, että ovat korjanneet häiriön alueella. Mikähän sekin oli? Kokeilin uudelleen Saunalahden/Elisan tikkua, ei löydä. HYvä, otin sitten kilpailijan tikun, joka sattumalta on saman nopeuden tikku kuin Ongelmatikkukin ja vielä saman valmistajankin. Se ajoi itse oman päivityksensä automaattisesti. Okei Elisan sivustolle ja päivityksen lataaminen koneelle ja sitten siirtäminen toiselle tikulle. Kas, portti löytää laitteen muttei Sim-korttia. Päivitys asentui ja vanhalle koneelle asennettuna alkoi toimia jotenkin, ei vieläkään lähellekkään laajakaistanopeuksia, mutta vain hiukan alle 100kt/s. Pystyy käyttämään.
En pääse liittymästä eroon ennen ensi heinäkuuta. Yllätys yllätys, tänään sitten ilmoittivat teknisestätuesta, että olen ilmeisesti katveessa eikä yhteys ole siitä syystä kunnollinen. Hassua, jos olen katveessa kun kenttämittarin mukaan tässä on 5-6 palkkia 10 palkista käytössä. Ja kun olen katveessa kaikkialla, myös tilassa, jossa on Elisan tukiasema 10 metrin päässä aivan samassa avoimessa tilassa.
Ihmeellistä tämä tekniikka, sama laite, eri toimittaja, toinen kykenee automaattiseen laiteohjelman päivitykseen, toinen ei pysty edes saattamaan tietoa siitä, että päivitys on tullut. Puhumattakaan siitä, että toimittajan myymälässä henkilökunta tietäisi asiasta. Ainoa mitä osaavat on kehotus mennä heidän sivustolleen ja ottamaan yhteyttä puhelimella tukeen. Mutta kun yhteys ei toimi ja tukeen saa jonottaa tuntitolkulla. Siinä vaiheessa kun pääsee tukeen onkin jo niin kiukkuinen, ettei edes halua ottaa vastaan mitään, eikä ainakaan vihjeitä siitä, että alkaa olla liian vanha ymmärtämään tietotekniikasta mitään. En kyllä ymmärräkkään, mutta siksi kai heillä on shopiteissaan henkilöstöä. Kun menen liikkeeseen odotan siellä paneuduttavan asiaan eikä ehdoteltavan soittoja tai nettisivuston käyttöä. Ilmeisesti minun täytyy ottaa käyttöön kiinteä liittymä joka on liitetty pihalla seisovaan rekkaan, jonka lavalla on muutama sata kilometriä valokaapelia. Ei ku rekka liikkeelle ja kaapelia tielle tarpeen mukaan. Sitten on kiinteä liikkuva laajakaista. Pitääkin laittaa aloite Elisalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti